نایب رئیس شورای عالی استان‌ها: واگذاری تغییر کاربری باغات به کمیسیون ماده ۵ یک فاجعه است.
1402/11/12

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها، موسی الرضا حاجی بگلو روز پنجشنبه در نطق پیش از دستور خود در بیست و پنجمین اجلاس شورای عالی استان‌ها که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی در تهران برگزار شد افزود: براساس ماده 5 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، کمیسیون ماده 5 موظف به بررسی و تصویب طرح های تفصیلی و شهری و تغییرات آنها می باشد. به عبارت دیگر، از وظایف اصلی کمیسیون ماده ۵ تغییر و تصویب طرح های تفصیلی است.
وی ادامه داد: بنابراین این قرار شده است تبدیل وضعیت باغات را به کمیسیون ماده ۵ واگذار کنند که اگر این اتفاق رخ دهد یک فاجعه تمام عیار خواهد بود
رییس شورای اسلامی استان خراسان رضوی با اشاره به این که کمیسیون ماده ۵ به جز تهران در اختیار استانداری‌ها است و شهرداری‌ها در این خصوص اختیاری ندارند، ادامه داد: برای ایجاد رونق ساخت و ساز، بایستی این ماده اصلاح شود و در اختیار شهرداری قرار گیرد.
 وی ادامه داد: ما طرحی را در رابطه با کمیسیون ماده ۵ ارائه کرده ایم و ۲ سال است که به مجلس ارسال کرده ایم ولی متاسفانه با پیگیری‌های زیاد اکنون در مرکز پژوهش ها گیر کرده است.
سخنگوی شورای شهر مشهد بیان کرد: مجلس شورای اسلامی به عنوان پارلمان ملی و شورای اسلامی به عنوان پارلمان محلی شناخته می‌شود. اما ما نتوانسته‌ایم از این ظرفیت عظیم به درستی استفاده کنیم و اگر ما بتوانیم قانون را در حوزه شوراها به درستی اعمال کنیم، بسیاری از مشکلات شوراها حل می‌شود.
 حاجی بگلو افزود: پیش از این شورای عالی استان‌ها ذیل ساختار مجلس بود و انتظار ما این است که دوباره این مناسبات برقرار شود.
وی با بیان اینکه طرحی در دست تدوین داریم که منصوبان دولت در استان‌ها در حوزه اختیارات شوراها، به مدیریت شهری پاسخگو باشند ادامه داد: فرمانداران و استانداران در حوزه اختیارات خود،
نماینده خراسان رضوی و نایب رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: بنابراین طرحی را برای پاسخگو کردن استانداران و فرمانداران و منصوبان دولت در استان‌ها از سوی شوراها آماده کرده‌ایم. از این رو درخواست داریم برای وصول طرح و تصویب آن مجلس همکاری لازم را انجام دهد.